Eindterm ICT:
De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
Situering wiskunde:
MR70c Tijdsduur berekenen in uren en/of minuten en/of seconden.
MR82 Tabellen, grafieken en diagrammen lezen en correct interpreteren.
MR89a In veel voorkomende situaties de relaties tussen grootheden ervaren en onderzoeken bij prijsberekeningen.
Activiteit:
We gaan binnenkort op zeeklassen. Om in de stemming te komen is ons rekenen aangepast aan het thema 'zee'.
De leerlingen worden opgesplitst over de 6 computers maw 3 leerlingen per groepje.
De leerlingen moeten opzoeken hoelang ze onderweg zouden zijn van het school naar Oostende en wat de vervoerskosten zijn.
De verzamelde informatie mogen ze op een digitaal werkblad invullen en opslaan.
Groep 1 en 2 gaan deze informatie zoeken op de site, https://www.belgianrail.be/nl .
Groep 3 en 4 gaan deze informatie zoeken op de site, www.delijn.be.
Groep 5 en 6 gaan deze informatie zoeken op de site, https://nl.viamichelin.be/.
Verantwoording:
Ik heb voor deze opdracht gekozen omdat de leerlingen met behulp van een stappenplan de nodige informatie kunnen opzoeken op de gegeven websites, de verzamelde informatie moeten ze invullen op een digitaal werkblad en nadien ook opslaan. Deze opdracht sluit volledig aan bij het eindterm, ook al wordt de zoekopdracht afgebakend met de gegeven websites. Bij deze wil ik ook even vermelden dat informatie van een website halen, ook werken is aan mediageletterdheid.