Eindterm ICT:
De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
Situering wiskunde:
B51 Samengestelde vraagstukken oplossen over optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen met natuurlijke getallen.
DO8 In wiskundige situaties samenwerken en communiceren met anderen.
DO11 Doeltreffende opvattingen over en houdingen tegenover communicatie bij wiskunde ontwikkelen.
Activiteit:
De leerlingen worden in groepjes verdeeld en krijgen een camera ter beschikking.
Ze moeten een vraagstuk uitleggen, oplossen en ook hun oplossingsstrategie verwoorden, dit wordt gefilmd.
Hieronder vind u 1 vraagstuk als voorbeeld, de andere vraagstukken zijn gelijkaardig. Na deze oefening wordt alle beeldmateriaal verzameld en getoond op het digibord zodat de leerlingen elkaars vraagstuk kunnen bekijken.

Verantwoording:
Elke dag moeten de leerlingen oefeningen maken in hun werkboek. Door ICT in deze les te integreren gaan ze actief aan de slag met de leerstof waardoor ze het sneller zullen onthouden. De leerlingen gebruiken verantwoord de camera door er zorg voor te dragen. Al doende ervaren ze of ze goed overweg kunnen met een fototoestel, dit hoort bij mediageletterdheid. Indien ze problemen ondervinden, vragen ze spontaan hulp.